הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"אונסים אותנו להוציא דרכון כשהילדים שלנו גדלים ומתחנכים פה"
העדכון החדש של רשות האוכלוסין וההגירה בישראל בנוגע למדיניות הדרכונים לילדי הישראלים בגולה, כלל אינו משביע את רצון ראשי מאבק ההורים כנגד רוע הגזירה. לדבריהם, המצב הנוכחי הוא "ביזיון אחד גדול", אשר גורם עוול לרבים מהם עד כדי יצירת מצבים אישיים בלתי אפשריים

במשך עשרות שנים מאז הקמת מדינת ישראל, הקפידו רובם הכמעט מוחלט של הישראלים המתגוררים בשאר העולם בכלל ובארה"ב בפרט, על קשר רציף עם המולדת בין היתר בחיזוק הקהילות הישראליות השונות ובמגוון אירועים חברתיים מאחדים, כששיאו תמיד התאפיין בביקורים התכופים מידי שנה בשדה התעופה בן גוריון, ביחד עם הילדים שאמנם נולדו במדינה זרה, אך בזכות הוריהם, נשמרה אצלם הזיקה למדינת הלאום הציונית.

פרוץ מגפת הקורונה, שטלטלה את העולם כפי שהכרנו אותו עד אז, הפרה במקביל גם את סטטוס קוו זה ולפתע הוחלט - מה שהיה, יותר לא יהיה. כלומר, בשלב הראשון, ילדי ישראלים ללא אזרחות ישראלית לא יכלו להיכנס ארצה מבלי להגיש בקשת חריגים בקונסוליות השונות, ובשלב השני שהתרחש בשבועות האחרונים, הוחרפו הנהלים והוכרז על חובת התאזרחותם והוצאת דרכון ישראלי כתנאי כניסה לארץ הקודש. המשמעות - אין כניסה לילדי ישראלים שאינם מחזיקים בדרכון ישראלי.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

יצויין כי מדובר בסעיף 4 לחוק האזרחות אשר חייב הורים ישראלים בגולה לרשום את ילדיהם כישראלים, ושמעולם לא יושם. עם הטלת מגבלות הקורונה ואיסור הכניסה לאזרחים זרים, המצב השתנה באופן דרסטי.

המדיניות החדשה עוררה כאוס מוחלט שבין היתר התאפיין בעומסים בקונסלויות וזעם רב בקרב הישראלים בגולה, עד כדי התאגדויות המוניות בקבוצות רשת ונקיטת אמצעים משפטיים כנגד רוע הגזירה.

ביום ראשון האחרון, לאחר שורה של לחצים מטעם כל המעורבים, החל מנציגי קונסוליות ועד לאחרוני ההורים, יצאה הודעה רשמית מטעם רשות האוכלוסין וההגירה בישראל אשר פורסמה באופן ראשוני ובלעדי באתר היברו ניוז, שהכריזה על הקלה משמעותית בהנחיות והתירה את דחיית הליך ההתאזרחות עד לסוף חודש ספטמבר השנה.

המשמעות היא שבניגוד להנחיה הקודמת, כעת יוכלו הילדים להיכנס לישראל ללא הצגת דרכון ישראלי (לאחר קבלת האישור מהקונסוליות), אולם חשוב להדגיש כי בניגוד לעבר, בסופו של דבר הם יחוייבו בהמשך ברישום הילדים כאזרחים ישראלים ובהוצאת דרכון ישראלי. כמו כן, ניתן יהיה להשלים את הליך רישום הילד כאזרח אף במהלך שהות המשפחה בישראל בלשכות רשות האוכלוסין וההגירה.

על פי לשון ההודעה, הליך הבקשה לביקור הילדים בישראל עם הדרכונים האמריקאיים יכול להתבצע באמצעות הגשת בקשה באתרי הקונסוליות בארה"ב. 

ההודעה הדרמטית מגיעה בתום שבועות ארוכים של המתנה מצד המוני הורים שתכננו לבקר הקיץ בישראל עם פתיחת שעריה וההקלות במדיניות הבידוד, אך בעקבות העומס הרב, תאריכי התורים בקונסוליות נקבעו הרחק לעבר חודשי הסתיו.  

יצויין כי על פי עדכון המדיניות החדש, הכניסה לישראל עבור ילדים שטרם השלימו את הליך האזרחות, תותר עד ל-30 בספטמבר השנה, ולאחר מועד זה הם כבר לא יוכלו להיכנס ארצה ללא השלמתו. 

 

שגרירות ארצות הברית בוושינגטון די. סי. (צילום: Shutterstock)

 

בשיחת מערכת חדשות היברו ניוז עם נציגי הקונסוליה הישראלית בלוס אנג'לס נמסר כי "מאז התפרסמו ההנחיות האחרונות בחודש אפריל הופעלו לחצים והועברו מסרים ששיקפו את המצוקה של האזרחים הישראלים פה. הקשבנו קשב רב לטענותיהם ואנחנו ונציגויות נוספות בצפון אמריקה יצרנו קשרים עם אנשי מפתח על מנת לשנות את הגזרה". 

"זוהי תוצאה של עבודה קשה מטעם המטה שלנו והאגף לעניינים קונסולריים שדחף וקבע פגישות עם שר הפנים. הוא למעשה זה שהעביר את המסרים מהשטח כאן ישירות לרשויות בישראל אשר ראו כמה קשה לאכוף את ההנחיות הללו מהיום למחר כשאנשים נמצאים בפתחם של ביקורי הקיץ. הנחיות החדשות עוזרות מעט לדחות את הליך הרישום אבל חשוב לזכור כי הן אינן מונעות אותו לגמרי".

בנוסף, ביקשו הנציגים להדגיש כי בלוס אנג'לס הגשת הבקשות לביקור הילדים בישראל תעשינה באמצעות אתר הקונסוליה

למרות השיפור היחסי בנהלים, לא כל ההורים בירכו על המהלך. "זוהי הקלה ממש קטנה ולמקרים רבים עדיין לא אפשרית למימוש", מסרה שירה, תושבת הוליווד שבפלורידה, אם לשניים ואחת ממובילות המאבק,"אנחנו מנסים לבדוק לגבי ארכה יותר משמעותית. ישנה גם אי ודאות בנוגע למקרים של כאלו שלא יוכלו להוציא דרכון ישראלי, איך הם יקבלו אישורים או ויזות קבועות?.

"והאמת למה כל זה נעשה לילדנו תושבי חו'ל אבל לא נעשה לילדי יהודים בעולם. מה הכפיה הזאת של האזרוח, הלא לנו אזרחי ישראל הגרים בחו"ל ואינם תושבי ישראל (במיוחד אלו שמעל 5 או 10 שנים) אין לנו שום זכויות במדינת ישראל, גם לא לבחור בעודנו פה. למה עכשיו במיוחד בפרק הזמן הנוכחי לאחר שנה של מגיפה וטראומות עולמיות. מה לגבי חוסר אכיפת החוק במשך עשרות שנים".

"מאחר שהילדים שלי גדולים, בני 19 ו 16 ועכשיו אני פתאום צריכה לחשב מחדש איך ומה עושים. פתאום אחרי כל השנים מפה לשם וחזרה לביקורי משפחות צריך להתארגן מחדש. מה עם ילדים בוגרים שהם כבר לא קטינים. הם אמריקאים יהודים ומבוגרים, ואם הם לא מסכימים להוציא דרכון ישראלי...לא עוד יבקרו בארץ את המשפחות? כמה יהודים כאלה מדינת ישראל תחסום מלבקר?? זה דור העתיד שיתמוך בישראל הלאה. אלו שעכשיו הולכים לאוניברסיטאות פה שצריכים לעמוד מול הBDS ולפרגן ולהגן על המדינה שלנו בפניהם. גם על החזית הזאת חשוב לשמור ולטפח. חבל".

לדברי עורכת הדין בתיה זקס, חברה בצוות המשפטי שעתר כבר בחודש פברואר האחרון כנגד סגירת השמיים בנתב"ג: "בית המשפט לא נוטה לבטל חקיקה ראשית, קל וחומר כשמדובר בחוק משנת 1965, חוק ישן. אנחנו רוצים לתקוף את המדיניות – אם במשך שנים לא אכפו את החוק ואזרחים ישראלים היו נכנסים גם עם דרכון זר, אז שלא ינצלו את תקופת הקורונה כדי לאכוף את החוק. למעשה בגלל שלא מדובר בסגירה הרמטית לזרים ויש קבוצות בחוק שכן יכולות להיכנס אז יש בפועל אפליה כלפי אותם ישראלים שבגלל שהם לא באותם קטגוריות חריגות במסגרתן ניתן לקבל אישור כניסה הם נפגעים. זה לא דבר של מה בכך כי כדי לרשום את הילדים מערימים קשיים על הזוגות ומחייבים אותם להוכיח פרי בטן, ויש מי שדרשו מהם כהוכחה תמונות אולטרסאונד מהרחם. זה לא מופיע בחוק אבל מחייבים אותם בכך. יש פה מלכוד כי מצד אחד אומרים שהם מחויבים ברישום הילדים ומצד שני מאוד מקשים על הרישום. מדברים על כך שאלה שרוצים להכנס הם ההורים, אז הם דרגה ראשונה של הסבא והסבתא בארץ והם יכולים להכנס אבל הנכדים הם דרגה שניה והכניסה אסורה עליהם. זה מצב אבסורדי".

 

 

שני ריכטר, תושבת ניו יורק ואם לשניים, הקימה ביחד עם הורים נוספים מרחבי העולם, קבוצה בפייסבוק בשם "ישראלים בחו"ל- העוצמה לשנות", שהלכה ותפסה תאוצה עד כדי פתיחת קבוצות מקבילות באפליקציות הוואטספ והטלגרם. "אני חברה בקבוצת 'מאמא מנהטן' וראיתי את הזעקה של הנשים שם, מקרים מאוד קשים של מישהי שאמא שלה גוססת והיא רוצה לראות אותה בפעם האחרונה. או בעלה של מישהי שלא יכול היה להגיע להלוויה של אבא שלו. כבן אדם שאכפת לו מהסביבה שלו החלטתי להרים את הכפפה ולעזור במה שאני יכולה וכך נפתחה הקבוצה. הצטרפו אלינו הורים מרחבי אירופה, ניו זילנד ואוסטרליה.

לא קשה להבחין כי היא עצמה, כלל אינה שבעת רצון בלשון המעטה, מהמדיניות הישראלית בנוגע להוצאת הדרכונים ומספרת כי עוד בתחילת הדרך, כבר הרגישה לאן כל זה הולך: "יש לי הרבה התרעמות על הסיפור הזה. מה שקורה עכשיו זה ביזיון אחד גדול. שנה שעברה בתקופת הקורונה האישור להגיע לארץ היה מותנה בכך שאני מביאה אישור שאני האמא של הילד וצריכה להראות תעודות לידה של הילדים, כחלק מוועדת חריגים. אני זוכרת שאמרתי לעצמי שאם מבקשים את זה אז אוקיי, אני מבינה מדוע צריך להראות תעודות לידה אבל מדוע גם תעודות נישואים שלי ושל בעלי. זה רק הבהיר לי שהכוונה היא לעשות משהו אחר בעתיד ומסתבר שצדקתי עכשיו כשהתחילו לפתוח את השמיים, העניין מנע ממני להגיע עד אז לישראל במשך שנה וחצי".

"עכשיו הכל נהיה נורמה. פתאום אנחנו חייבים לרשום את הילדים שלנו במרשם האוכלוסין ואני כבר הבנתי אז מה זה אומר, את מה שכל האנשים רק עכשיו מתחילים להבין שהחליטו לאכוף זאת כחוק".

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

ריכטר מוסיפה כי גם בלעדי מדיניות הכפיה היה בכוונתה להוציא דרכונים ישראלים לילדיה, אך לא באופן הזה: "אני באופן אישי תמיד רציתי להוציא לילדים שלי דרכון ישראלי, כשיגיעו לגיל 17 מכוון שלא הייתי מעוניינת לחדש להם דרכון כל 5 שנים כי זה כרוך בכל מיני פרוצדרות של ללכת פיזית לקונסוליה והם ילדים קטנים. זה קשה, מסובך ומסורבל. אני לא גרה בעיר וצריכה להיגרר איתם עד לשם. לכן כאמור, החלטתי לעשות זאת בהיותם בני 17 וחיכיתי להקלה בדרישות".

מה שכעת הם עשו, זה רק להקשות מאחר שאני נאלצת בדקה ה-90 להוציא לילדים שלי דרכון כשלא רק המשרדים בקונסוליות בעולם סגורים אלא גם המשרדים הממשלתיים פה בארצות הברית. בשביל להוציא תעודת אפוסטיל לילד שלי אני צריכה לשלוח את זה לאלבני והמשרד שם גם עובד בעוצמה נמוכה, כמו אחרים בישראל". 

כאמור, המוני הורים הצטרפו לגל המחאה ברשתות החברתיות וחלקם חשפו מקרים אישיים כלל לא פשוטים: "אני למזלי, יכולה לקחת קצת את הזמן. יש פה אנשים עם מצב חירום במשפחה כמו למשל אב או אם גוססים, כאלו שלא יצליחו להגיע להלוויה. ישנם הורים שאין להם עם מי להשאיר את הילדים (שמסורבי כניסה) ולטוס לבד.

"קיימות דרישות להראות פרי בטן ותעודת אולטרה סאונד. כשאני הפכתי לאזרחית אמריקאית, בכלל לא נדרשתי להציג דברים כאלו, רק הוכחות לנישואים עם בעלי, לא תמונות שלי עם הילדים. משהו כאן מסריח".

"בנוסף, מה עם זוגות להט"בים?, כמו למשל אצלנו בקבוצה ישנה מישהי שהיא לסבית שנשואה כאן כחוק לבת מינה. בישראל זה לא מוכר ולכן היא אינה יכולה לרשום את עצמה כאמא של הבת שלה, מאחר והילדה נולדה מתוך הרחם של בת זוגה אז על פי המדיניות הישראלית, היא לא ההורה שלה, ואילו בארה"ב היא כן. לכן הילדה לא יכולה להגיע לישראל". 

"כמו כן, ישנם זוגות גרושים שהבעל אומר, אני גר במדינה אחרת, אשתי גרה בניו יורק. אני לא אזרח ישראלי ואינני מעוניין שגם הילדים שלי יהיו כאלו, מה אם גרושתי תיקח אותם ותברח. לא רוצה שתהיה להם עוד אזרחות. כלומר המשמעות היא שהאשה הזאת בחיים לא תוכל לבקר עם הילדים שלה את הוריה בישראל. אונסים אותנו להוציא דרכון כשהילדים שלנו גרים פה, מתחנכים פה ואנחנו משלמים כאן מיסים. אנחנו גם לא מקבלים שום זכות כאזרחים ישראלים, אפילו להצביע לכנסת אני לא יכולה מרחוק, בניגוד לזכות הזאת שיש לי כאזרחית אמריקאית".

זווית נוספת עליה מדברים לא מעט הורים, היא סוגיית החובות אל מול הזכויות. "אני מכירה אזרחים אמריקאים שגרים במדינה זרה וקיבלו את כל דמי הסיוע של הקורונה", אומרת ריכטר ומוסיפה: "אני לא קיבלתי כלום מממשלת ישראל בהיותי אזרחית ישראלית. אז אם מחייבים אותי בכל החובות, מדוע לא נותנים לי את כל הזכויות". 

"למה מחייבים אותי בהוצאת דרכון לילדים שלי? למה לא לתת להם לעשות את ההחלטה הזאת בעצמם ולהציג להם את זה כזכות במקום בכפיה. היו צריכים לאפשר להם בהיותם בני 18 להחליט על דרכם ולהגיד להם 'אם אתם רוצים להוציא דרכון יש לכם את הזכות לעשות זאת מכוון שאמא שלכם ישראלית', במקום כל הכפיה הזאת".

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

לתחושה זו שותפה גם סיגל לרנר, אם לשלושה, תושבת ניו יורק הנשואה לבעל אמריקאי: "אני כאמא לא יודעת מה ההשלכות שתהיינה לילדי כשיגיעו לגיל 18, הן מבחינה צבאית או בכלליות מבחינת מיסוי. אני לא רוצה לקחת החלטה עבורם שתהיה להם אזרחות ישראלית כשהם בעצם אמריקאים לחלוטין. אם בגיל 18 הם ירצו לעשות את זה בעצמם, אני אשמח ואעודד אבל לא אכפה את זה עליהם עכשיו בשביל ביקור אצל סבא וסבתא. זה עצוב שישראל מפנה את הגב למשפחות של ישראלים שעזבו את הארץ. זה גם יכאיב לכלכלה של ישראל שמבחינה תיירותית, צריכה את התיירים כי בעצם המדינה סגרה את שדה התעופה למשך כמעט שנה שלמה. גם ההקלות הללו אינן הוגנות ולא מוצדקות.אני אשמח אם נעתור כנגד החוק הזה על מנת לחזור למצב הקודם".

כאמור, ההתפתחות האחרונה עם הודעת רשות האוכלוסין וההגירה, אינה מספקת את ראשי קבוצות המאבק: "עבורי, במקרה הספציפי שלי, היא עוזרת קצת מאחר שאני כל שנה נוסעת בקיץ לישראל", מסבירה ריכטר, "אבל אני לא יודעת כמה זמן יקח לקונסוליה להוציא לי את האישור הזה כי בעדכון החדש כתוב מפורשות שעדיין צריכים להגיש בקשה לביקור בישראל. לפני כשבוע בעלי שלח אימייל לקונסוליה בניו יורק ועד עכשיו אף אחד לא חזר אליו. 

"אני יודעת שהקונסוליות עובדות בעומס רב אבל צריכים למצוא לזה פיתרון. הרי אם עכשיו כל מי שרוצה לבקר עם ילדיו צריך להוציא אישור, אז תהיה להם עוד יותר עבודה כי יש להם דד ליין עד אוגוסט להוציא לכולנו אישורים. כך שאני לא בטוחה שהם פתרו את זה עד הסוף". 

"זה נותן אורח רוח מאוד מאוד זמני שאמנם אני לא חייבת לקבל את תעודת האפוסטיל שלוקח לקבל אותה בסביבות חודשיים אבל לא פותר לי את הבעיה אם הקונסוליה לא תספיק לחזור אלי ואז לא אוכל להגיע לישראל בקיץ. המידע החדש לא כל כך ברור. צריכה לצאת הודעה מוגדרת לכולם". 

"המצב הוא מגוחך וצריך לפתור אותו. אני לא מכירה מדינות בעולם שכופות הוצאת דרכון על מישהו שהוא בן לאזרח המדינה הזאת. אבא שלי ארגנטינאי ואם נבקר בארגנטינה, מישהו שם יגיד לי שאני חייבת להוציא דרכון ארגנטינאי כדי לבקר במדינה? אמא שלי נולדה במרוקו אז עכשיו אני חייבת להוציא דרכון מרוקאי? איזה עוד מדינה בעולם מכריחה אנשים לרשום את הילדים שלהם כאזרחים אם הם לא רוצים". 

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

בסיום דבריה עולה התחושה כי ריכטר מדברת מגרונם של רבבות ההורים בארה"ב ובשאר רחבי העולם  כשהיא מבקשת להבהיר: "אני לא רוצה לוותר על האזרחות הישראלית שלי, הייתי בצבא, אמא שלי שם, המשפחה שלי שם, אני מלמדת את הילדים שלי אהבת ארץ ישראל וחינוך המולדת, הם ציונים ולומדים בבתי ספר יהודים אבל העניין הזה של להוציא דרכון והבירוקטיה שמעבירים אותנו, הוא לא הגיוני מופרך ומלחיץ".

נציין כי מאז פרסום ההודעה, הוצפה מערכת החדשות במאות פניות ושאלות בנוגע למדיניות החדשה שכצפוי, הותירה הורים רבים ויתכן שגם נציגי קונסלויות עם לא מעט אי ודאות בנוגע לאתגרים השונים שנוצרו מכורח הנסיבות. לא יהיה זה מוגזם לקבוע כי אנו רחוקים מסיום הפרשה ולא מן הנמנע שהתפתחויות נוספות עוד לפנינו. לכשיהיו, אנו נמשיך לעקוב ולעדכן. 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE