הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
סובלים מנשירת שיער ועייפות? ייתכן שזה מה שחסר לכם
מחסור בברזל עלול להוביל למגוון תופעות לא נעימות ולעיתים אף חמורות, שהרי הוא אחד מהיסודות החשובים ביותר לתפקוד תקין של גופנו. כיצד תוכלו לדעת האם חסר לכם ברזל? מה התסמינים? ומה ניתן לעשות במקרה כזה? הנה כל הפרטים

כאמור, ברזל הינו אחד היסודות החשובים לתפקוד הגוף - הוא מעורב בתהליכים רבים, ביניהם נשיאת חמצן לאיברי הגוף בתהליך הנשימה, ייצור של אנרגיה זמינה לגוף, ייצור של חלבונים חשובים לתפקוד תקין של המוח ומערכת העצבים ועוד. לכן, מחסור בברזל הינו משמעותי לגופנו ועשוי לפגוע בצורה משמעותית בבריאות.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


לפי הנתונים, מחסור בברזל הוא אחד החסרים התזונתיים הנפוצים ביותר בעולם. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, בשנת 2020 למעלה מ-40% מהילדים מתחת לגיל חמש ברחבי העולם סבלו ממחסור בברזל וכ-30 אחוזים מהנשים בגילאי 15-49 סבלו מאנמיה הנגרמת ברוב המקרים מחוסר ברזל. 

אז כיצד ניתן לזהות מחסור בברזל? הנה המאפיינים המרכזיים

עייפות וחולשה כללית

עצבנות

קושי בריכוז

כאבי ראש וסחרחורות

קוצר נשימה (בעיקר בעת מאמץ)

דפיקות לב מואצות

חיוורון (בייחוד סביב העיניים)

חניכיים בהירות ולשון שנראית לבנה

נשירת שיער

ציפורניים שבירות

חשק לאכול קרח, חימר וחול.

מה הסכנות של מחסור בברזל?

מחסור ברזל לאורך זמן עשוי לגרום לכמה תופעות בריאותיות מסוכנות. ראשית, הוא יכול להוביל להתפתחות אנמיה שתסמיניה דומים לתסמינים שנכתבו למעלה. האנמיה היא תופעה שכיחה למדי כיום, ורבים כלל לא מודעים לה, שכן מדובר במחלה 'שקטה'. 

אך מעל לכל, מחסור בברזל לאורך זמן יכול לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי, כמו גם בתפקוד המוטורי ואף בתפקוד הרגשי. חשוב לזכור כי אנמיה וחוסר בברזל יכולים להעיד על מחלת רקע לא מאובחנת ולכן זיהוי מוקדם של הגורם לאנמיה וטיפול בו הוא קריטי.  

גברים ונשים כאחד עשויים לסבול מחוסר בברזל, אך התופעה נפוצה יותר בקרב נשים בגיל הפוריות, משתי סיבות עיקריות: האחת - הדימום בעת המחזור החודשי והשנייה, הריון, בו נרשמים גם מקרים רבים של אנמיה. 

כיצד ניתן לטפל בחוסר ברזל?

גברים, נשים וילדים זקוקים ל־10 מ"ג ברזל ביום. בני נוער זקוקים ל־12 מ"ג ביום; נערות מתבגרות ונשים בתקופת הפריון זקוקות ל־15 מ"ג; נשים בהיריון ובתקופת ההנקה זקוקות ל־30 מ"ג ביום.

על מנת להימנע ממצב של מחסור מומלץ להעלות את הכמות של מזונות עשירים בברזל - בשר בקר, עוף, הודו, דגים, ביצים, שקדים, שומשום ומוצריו, ירקות ירוקים ועוד. כמו כן, חשוב לדעת כי חלב, סיבים תזונתיים, קפה, קקאו ותה מעכבים את ספיגת הברזל בגוף או פוגעים בה, ואילו צריכה של ויטמין C בסמוך לצריכת ברזל מסייעת בספיגתו.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE