הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בועת נדל"ן בארה"ב בדרך להתפוצץ? שפל של שנה וחצי במספר הבתים החדשים שנרכשו
בניגוד למצופה ולראשונה מאז פרוץ משבר הקורונה בשנה שעברה, נתוני המכירות של בתים חדשים ירדו ב-6.6% במהלך חודש שעבר. מדובר גם בירידה של קרוב ל-20% בהשוואה ליוני אשתקד; כמו כן, נרשמה האטה בקצב ההתייקרות של הבתים, שמחירם עלה ב-6% בלבד במהלך השנה החולפת

מספר הבתים החדשים שנמכרו בארצות הברית במהלך חודש יוני צנח לשיעור הנמוך ביותר מאז פרוץ משבר הקורונה לפני כשנה וחצי, כך עולה מנתונים רשמיים שפורסמו הבוקר (שני) ע"י לשכת מפקד האוכלוסין.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

לפי דו"ח לשכת מפקד האוכלוסין של ארה"ב, ביוני נמכרו 676 אלף בתים חדשים (בשיעור שנתי) - הנתון הנמוך ביותר מאז אפריל 2020. חשוב להבהיר כי הדו"ח מתייחס לבתים פרטיים (כלומר, וילות ולא דירות) חדשים (שזה עתה נבנו).

בכירי הנדל"ן האמריקאי ציפו שנתון זה דווקא יעלה ב-3.4%, אולם בפועל 676 אלף הבתים מהווים ירידה של 6.6% בהשוואה לכמות הבתים שנמכרו במהלך חודשי מאי (724 אלף), וירידה של 19.4% לעומת החודש המקביל אשתקד (ביוני 2020 נמכרו 839 אלף בתים).

עוד עולה מהדו"ח כי נרשמת האטה בקצב ההתייקרות של בתים חדשים, וזאת לאחר יותר משנה שבה המחירים זינקו בעשרות אחוזים. מחירו החציוני של בית חדש שנמכר בחודש שעבר עלה ב-6% בלבד, בהשוואה ליוני 2020.

מחד, התייקרות של 6% בשנה נחשבת כגבוהה למדי, אך נתון זה נמוך לעומת החודשים האחרונים - בהם נרשמה התייקרות של 15% עד 20% במחירי הבתים.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

חשוב לזכור שדו"ח לשכת מפקד האוכלוסין מתייחס לשוק הנדל"ן הלאומי, וכאשר בוחנים את שווקי הנדל"ן המקומיים ניתן לראות מספר מגמות נוספות.

כך למשל, דו"ח של חברת הנדל"ן DQNews מצביע על כך שמחירי הבתים ברחבי דרום קליפורניה זינקו לשיא חדש במהלך חודש יוני. לפי הדו"ח, המחיר החציוני של בית בששת מחוזות דרום קליפורניה (לוס אנג'לס, אורנג', ריברסייד, סן ברנרדינו, סן דייגו ו-וונטורה) עמד על 680 אלף דולר במהלך חודש שעבר.

מעבר לכך שהנתון שבר את השיא הקודם שנקבע חודש קודם לכן (המחיר החציוני של בית עמד על 667 אלף דולר במהלך חודש מאי), מדובר בזינוק של 22.5% בהשוואה ליוני 2020. עם זאת, חשוב לזכור ששיא משבר הקורונה הגיע ביוני 2020, ובעלי נכסים רבים העדיפו שלא למכור את הבתים עד שחוסר הוודאות תתפוגג.

הדו"ח של DQNews מצטרף לדו"ח נוסף שפורסם מוקדם יותר החודש ע"י התאחדות סוכני הנדל"ן של דרום קליפורניה (Southland Regional Association of Realtors), וממנו עולה כי מחירו החציוני של בית בוואלי עמד על 955 אלף דולר במהלך יוני 2021.

 

אילוסטרציה (צילום: AP)

 

בדומה לדו"ח הקודם, גם בזה ניתן לראות שהמחירים זינקו ב-29% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. כמו כן, זהו החודש הרביעי ברציפות שבו הנתון גבוה מ-900 אלף דולר.

"עד לא מזמן, איש לא היה מאמין שהמחיר החציוני של בית בוואלי מתקרב למיליון דולר", מצהירה דיאן סידל, נשיאת התאחדות סוכני הנדל"ן, "עכשיו זה כבר נראה כדבר בלתי נמנע, בייחוד בהתחשב בשוק כיום שבו מלאי הבתים קטן וישנה תחרות על כל ליסטינג".

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE