הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מיזם אמריקאי ישראלי: תרומות בובות תרפיה לילדים נפגעי חרדה וטראומה בישראל
מיזם מיוחד של חברת Giggle IT מבקש לגייס תרומות לרכישת בובות תרפיה מיוחדות של חברת HUGIMALS האמריקאית שיחולקו לילדים מישובי העוטף וגבול הצפון, בכדי לסייע להם בהתמודדות עם פוסט טראומה, חרדות ובעיות שינה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר והמלחמה ⋅ זה הזמן להתגייס ולתרום

בחודשי המלחמה הראשונים דובר רבות על החוסן הלאומי שלנו כאומה, על האזרחים האמיצים וההתגייסות הלאומית, הכל תחת המטרה של ביחד ננצח. עכשיו, כשאבק המלחמה מתחיל אט אט להתפוגג, מתגלים ניצנים ראשונים של הנזק העצום לדור המלחמה של ה-7 באוקטובר.
מדינת ישראל למודת מלחמות, ובמשך שנים התרגלנו לשמוע על חיילים משוחררים הסובלים מפוסט טראומה. אך כעת, החברה הישראלית צריכה להתמודד לראשונה עם עשרות אלפי תינוקות, ילדים, בני נוער ומבוגרים הסובלים מ-PTSD, חרדות ונדודי שינה בלתי פוסקים.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


בובות תרפיה מאזנת, מרגיעה ומווסתת את הגוף 

עדויות של משפחות רבות מתארות נערות צעירות מתעוררות עם דופק מהיר מסיוטים על מחבלי חמאס שפורצים לביתם ומנסים לאנוס אותן. ילדים רבים מספרים שהם שמפחדים להיחטף לעזה, ובני נוער שפונו מבתיהם וחיים ללא הרגשת ביטחון מינימלי; נמצאו סובלים מחרדות, פחדים וחוסר יכולת  ֿֿלתפקד בחיי היום יום או לתקשר עם סביבתם.

במשך שנים הציבור הישראלי התרגל לחיות תחת ירי טילי קטיושות, פיגועי טרור, אזעקות וריצה למקלטים. נתונים שפורסמו ב-2022 הראו שרופאי משפחה בארבע קופות החולים הגדולות בישראל רשמו כדורי שינה לכמעט 800 אלף ישראלים, כ-9 אחוזים מהאוכלוסיה בישראל (אלו נתונים ממרשמים מסודרים בלבד, המספר האמיתי ודאי גדול בהרבה).ההנחה היא שאירועי הטרור המזוועים של אוקטובר 7 והמלחמה שבעקבותיה יביאו לכך שהמספר ישולש.


בובה קטנה עם חיבוק גדול

רופאים ומטפלים רבים בישראל שקדו במשך שנים לנסות להביא לפתרון שיכול לסייע לילדים נפגעי טראומה וחרדה מלבד טיפול תרופתי. אחד מהם מגיע דווקא מחברת HUGIMALS האמריקאית שמוצריה מיובאים עכשיו לישראל.
החברה מייצרת בובת תרפיה מיוחדת שעוזרת ומרגיעה חרדות, כמו גם מסייעת לילדים ולמבוגרים להירדם בלילה. בגדול הבובה עובדת בין היתר על הטכניקה של ״שמיכה כבדה״; היא מונחת על הגוף, מפעילה משקל על השרירים ומסמנת לגוף להירגע. חיבוק מאפשר הפרשה של הורמון האוקסיטוצין ומדכא לחץ נפשי. התחושה העמוקה המתמשכת מהחיבוק שמתקבל מהבובה, מאזנת, מרגיעה ומווסתת את הגוף וכתגובה ישירה משפיעה על הנפש. למעשה, מנגנוני ההגנה של הגוף מפנים את מקומם לטובת רגיעה, מנוחה ושינה.

ֿאת הבובה מייבאים לישראל הזוג אופיר ושי פוקס אנידג׳אר. שי היא מרפאה בעיסוק ובעלת ניסיון רב בעבודה עם ילדים בגיל הרך במגוון תחומים, במחלקת הפגיה של בית החולים איכילוב. היא גם עובדת כעצמאית בטיפת חלב ובקליניקה פרטית אליה מגיעים ילדים עד גיל עשר לטיפולים שונים. את שאר זמנה מקדישה להעברת הרצאות והדרכות עבור גופים ציבוריים ופרטיים בנושאי קשרים בין הורים וילדים, התפתחות ילדים וויסות חושי.
כחלק מנסיונה העשיר, שי התמחתה בהתאמת משחקים לילדים לפי שלב התפתחותם, היא נמשכה לתחום והחלה לעבוד עם חנויות צעצועים רבות בארץ. עבודתה הובילה אותה לבקר בתערוכות צעצועים רבות. במהלך אחת מהן, שנערכה בנירנברג שבגרמניה, פגשה את מנכלית HUGIMALS שהציגה בפניה את הבובות המיוחדות.

שי תיארה את המפגש כאהבה ממבט ראשון: ״אלו בובות מקסימות שפשוט מסתכלות עליך וכאילו אומרות תרים אותי, תחבק אותי. ברגע שאתה מרים אותן הן מתמסרות אליך בחזרה. כבר באותו הרגע הבנתי את הערך והמשמעות שלהם. הבנתי שהן יסייעו רבות בעבודה בקליניקה וגם עם הילדים הפרטיים שלי. זה היה כמו להחזיק תינוק אמיתי שמתקשר איתך רק בלי כל החיתולים וההחלפות. באותו הרגע התקשרתי לאופיר ואמרתי לו איך אין את הבובות האלו בישראל, אנחנו חייבים להביא אותן לארץ״.

אופיר, בן זוגה של שי, מפעיל חנויות אמזון בארצות הברית, קנדה ומקסיקו, מכיר היטב את תחום היבוא והבין את חשיבות הבובה עבור ילדים ומבוגרים כאחד. וכך, ללא היסוס, החליטו השניים לייבא את הבובות לישראל.

 

מבחר בובות בצבעים שונים המגיעות עם שם ותכונות אופי שונות 

 

״בישראל יש עשרות אלפי ילדים פוסט טראומטיים. בנוסף, הילדים שפונו מבתיהם קופצים ממסגרת למסגרת ללא מקום בטוח, הם איבדו את הבית, איבדו את החברים שלהם לכיתה ויש כאלו שאיבדו חברים שנרצחו או נחטפו לעזה. משפחות שלמות נקרעו, יש חוסר אונים גדול והם בכלל אינם   מצליחים להבין כיצד להתחיל ולהתמודד עם המצב הזה״

 

כיצד למעשה הבובות הללו עובדות?
״ברגע שמחבקים את הבובה או מניחים אותה על הגוף, נוצרת תופעה של מגע עמוק מתמשך שמעביר למוח פקודה בסגנון של עכשיו אתה יכול להירגע לנוח או לישון. ברגע שהגוף יותר מאורגן גם הנפש יותר מאורגנת ואז אתה יותר פנוי לכל דבר שתרצה: למשחק, לשינה איכותית יותר או לפעילויות של עבודה ולמידה. הבובה מתאימה לפעוטות, ילדים בכל הגילאים ומבוגרים. הגילאים הצעירים מתחברים לבובה מהמקום החושי של דמות שמחבקת אותם בחזרה ושל משחק דמיוני. ילדים גדולים יותר יכולים ללכת לישון עם הבובה, להלביש אותה ולעשות עימה עיבוד של תחושות שהם חווים״.


עם אלו אתגרים מתמודדים המטופלים של תקופת המלחמה הנוכחית?
״אנחנו רואים התמודדויות רבות אצל ילדים בתקופת המלחמה. רבים מהם מדווחים על אתגרים ללכת לישון; ילדים סובלים מסיוטים או פלאשבקים כתוצאה מהחוויות שעברו. חשוב שנזכור, הילדים ביישובי העוטף היו מתחבאים מתחת למיטה בזמן אזעקה או הפצצות. על כן, המיטה וחדר השינה אינם מסמלים עבורם משהו בטוח ומרגיע. כתוצאה מכך הם אינם מסוגלים לספק צורך פיוזולוגי מאוד בסיסי כמו שינה. הבובה המיוחדת עוטפת ומחבקת אותם בחזרה ומעניקה להם תחושת ביטחון שמעבר לפן החושי, יש לה השפעה מנטלית מאוד משמעותית.
ילדים בגילאים גדולים יותר משתמשים בה כבובת סוד; הם מדברים איתה על הקשיים שלהם ועל החוויות שלהם. משפחות של מפונים רבים מדווחים לנו שמאז שהילדים שלהם קיבלו את הבובה הם רגועים ושלווים יותר והסירו מעצמם מועקה, כזו שלפני כן הם אפילו לא ידעו לאן לשייך אותה״.


אני מבין שאת בעצמך משתמשת בבובה עם הלקוחות שלך בקליניקה ועם ילדיך הפרטיים?
״כן, ברמה היומיומית, בעיקר בעבודה עם ילדים עם הפרעות בתחום העיבוד והויסות החושי או שנמנעים ממגע או אינטראקציה עם אחרים. לעיתים גם עם ילדים שמחבקים חזק מדי וזקוקים לעזרה ועבודה בויסות מגע. הבובה היא כלי נפלא לסייע לילדים שחווים חוסר ביטחון- הם משתמשים באוריינטציה משחקית במטרה להעצים תחושת המסוגלות. היא מגיעה עם שמות כך שהם ממש יכולים להאניש אותה. אנחנו רואים את ההשפעה החיובית שלה על ילדים עם חרדה שזקוקים למספר רגעים של ויסות והתארגנות לפני תקשורת עם העולם שבחוץ.

הבובה משמשת כמו חפץ מעבר, חבר שנותן להם ביטחון ומסייע להם להיפתח לעולם. בנוסף, היא מומלצת מאוד לילדים על הספקטרום האוטיסטי, וגם לילדים המתמודדים עם אתגרים בתחום הקשב והריכוז - הבובה ׳מקרקעת׳, הופכת ל- study-buddy ומאפשרת מיקוד ופניות לקשב ולמידה.

אם לסכם - הבובה מספקת מענה רב-תחומי, ומאפשרת פתרון בתחומי ויסות חושי, רגשי, התנהגותי וקשבי״.


כיצד ניתן לרכוש את הבובה?
״ניתן לרכוש את הבובה דרך האתר של: Giggle IT שהיא היבואנית הראשית שלה בישראל וגם דרך האתר האישי שלי. מחיר הבובה הוא 289 ש״ח.
כל האספקה הראשונית נחטפה, בעיקר בעקבות המצב בישראל והביקוש הגדול. עכשיו אנחנו נמצאים בפרי סייל לקראת המשלוח השני שצריך להגיע בסוף אוגוסט ונמכר במחיר מוזל של 260 ש״ח. אנחנו מקווים שהקהילה היהודית והישראלית בארצות הברית, שמבינים את המצב הקשה בארץ, יוכלו לתרום בכך שירכשו כמות גדולה של הבובות בישראל ואנחנו נדאג להעביר אותם לילדים בעוטף עזה, ביישובים שפונו וגם בגבול הצפון״.


שי ואופיר חוו את תוצאות המלחמה והמצב הביטחוני הקשה בארץ על בשרם. רוב המשפחה מהצד של אמו של אופיר מתגוררת במושב שתולה בגבול הצפון והם פונו מבתיהם לפני חצי שנה ובחלק מהזמן הגיעו להתגורר עם אופיר ושי ברעננה. השניים ראו מקרוב את השפעת החרדה על ילדיהם ועל חלק מבפני המשפחה. 
שי: ״מאז ה-7 באוקטובר אנחנו רואים שיש עליה מטורפת ברמות החרדה והפרעות קשב. ילדים זועקים את המצוקה שלהם החוצה, מפחדים לישון וחוששים שמישהו יחטוף אותם. עבורם כל צפצוף יכול להישמע כאזעקה.
יש אלפי ילדים פוסט טראומטיים. בנוסף, הילדים שפונו מבתיהם קופצים ממסגרת למסגרת ללא מקום בטוח, הם איבדו את הבית, איבדו את החברים שלהם לכיתה ויש כאלו שאיבדו חברים שנרצחו או נחטפו לעזה. משפחות שלמות נקרעו, יש חוסר אונים גדול והם בכלל אינם מצליחים להבין כיצד להתחיל ולהתמודד עם המצב הזה. הבובה עוזרת לילדים לרכוש איזה שהיא שליטה על משהו קטן. פתאום יש להם חפץ שמרגיש ונראה אנושי
והוא מחזיר להם אהבה ומחבק אותם. עבור הילדים הללו זה עולם ומלואו״.

הזוג שי ואופיר- היבואנים של בבות התרפיה לישראל 


איך מסבירים את המלחמה לילדים קטנים?
״זו שאלה ממש טובה וזה ממש לא פשוט. אנחנו מנסים למנוע מהם להיחשף לזוועות וכל התמונות המפחידות שיש בטלוויזיה.
הבת הגדולה שלנו כבר יודעת שיש מלחמה ושיש חטופים. באזור מגורינו, רעננה, וגם בתל אביב, פחות הרגישו את המלחמה, רק אזעקות מידי פעם.
אבל הילדים שלנו פוגשים ילדים שפונו מבתיהם ופצועי מלחמה והם מבינים שיש הרוגים. הילדים של היום מאוד חכמים והם מבחינים שההורים שלהם נמצאים במתח מתמיד. אנחנו מנסים להסביר את זה לילדים בצורה הכי מתאימה ובגובה העיניים שלהם, אבל זה דור שחשוף למדיה והאינפורמציה מגיעה אליהם עוד לפני שאנחנו מצליחים למצוא דרך להסביר להם את המצב בצורה הטובה כהורים או כבעלי מקצוע״.

אופיר, שבעבר נפצע בשירות הצבאי ומוגדר כנכה צה״ל, ביקר לאחרונה בלוס אנג׳לס ונפגש עם לוחמים שנפצעו בזמן המלחמה האחרונה. גם במלחמה הנוכחית התנדב לשירות מילואים: ״אנחנו מנסים להסביר ולעזור וכמובן לשמש דוגמא שחייבים להמשיך כי החיים חזקים מהכל. הבובה מאוד עוזרת ומסייעת לנו בעבודה עם הילדים. היא תמימה למראה אבל רק כשמרימים אותה מבינים את האפקט שלה ועד כמה היא משמעותית״.

הבובה זוכה לאין ספור מחמאות מאנשי מקצוע שמשתמשים בובות הללו בביתם הפרטי. העובדת הסוציאלית מיכל ברטלה מספרת: הבת שלי בת שבע וחצי, חכמה ובוגרת לגילה מתמודדת מתחילת המלחמה עם פחד וחרדה, לרוב מרעשים לא צפויים ומוקמות חשוכים ולא מוכרים. היא פחדה לראות סרטים או סדרות שלא ראתה בעבר מתוך חשש שמא יפציע קטע מפחיד או דמות מאיימת.
שוחחנו על זה והיא לא יודעת למה היא מפחדת אבל היא יודעת איך זה גורם לגוף שלה להגיב: רעידות ברגליים ודפיקות לב מהירות והיא מרגישה חסרת אונים. לפי כחודש קיבלה בובה מתנה (העצלן הכבד) סיפרתי לה שהבאתי לה אותו גם כי הוא ממש חמוד וכי אני יודעת כמה היא אוהבת עצלנים. אבל סיפרתי לה שיש לו יכולת מיוחדת להרגיע, וששווה לנסות. היא התפעלה מהכובד שלו (״זה כמו תינוק!״), שהוא שוכב עליה הוא ממש מחבק אותה חזרה.
באותו לילה כבר נרדמה איתו בחיבוק, ולמחרת בבוקר כבר סיפרה לי שקוראים לו ״עזרא״ (״כי הוא ממש עוזר״). ברור שזהו שמו. היא נמצאת בחברתו ברגעים רגילים לגמרי, מול הטלויזיה או כשקוראת ספר, וניגשת אליו במיוחד כששומעת אופנוע רועש בחוץ, או כשאני לא לידה והיא זקוקה לנחמה. אפשר ממש לראות איך המגע שלו, הכובד עליה, מאפשר את התמסרות הגוף שלה למצע עליו היא שוכבת באותו רגע, את הקרקוע, והנחמה. לפני כמה ימים הסכימה לראשונה מזה מספר חודשים ללכת איתנו לסרט בקולנוע, ועזרא כמובן בא איתה.

 

עמוד אינסטגרם: shaifox.ot@

המיזם המיוחד והחשוב שם לו למטרה לגייס כסף לרכישת  10,000 בובות למען ילדי ישראל. בוא נתאחד כולנו עבורם: 

לתרומה עבור רכישת הבובות לילדים
יש לציין בהעברה
עבור רכישת בובות
עלות בובה כ- $75
כל תרומה תתקבל בברכה!

Zelle:
310.740.5410

Venmo:

beyachad-org@ 

 

 

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE