הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אופס: סרטו החדש של אחד מיוצרי האימה הטובים של השנים האחרונות הוא דווקא קומדיה מבדרת ומפתיעה
״זמן״, הסרט החדש של מ. נייט שאמלאן היה אמור לתפקד כסרט אימה מותח, במרכזו משפחה שהגיעה לחופשה חלומית וחווה תגליות לא טבעיות על האי בה היא נמצאת. במקום זה, יצא סרט שזולג למחוזות הקומיים, ולעיתים אף לאבסורדים

״זמן״ הינו למעשה עיבוד לרומן גרפי של אמן הקומיקס פרדריק פיטרס, הנקרא ״טירת החול״, אשר יצא אי שם בשנת 2013. אפשר לומר שקו העלילה הכללי נשמר, אך כמה דמויות בהחלט עברו שינוי מהותי. בנוסף, החליט שאמלאן להוסיף (שלא בחוכמה) סיפור מסגרת נוסף, שלא בדיוק מוסיף לעלילה, או מקדם אותה. למעשה, הוא די הופך את הכל לעמוס ודחוס יותר. 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הסרט, שהיה צריך לתפקד כסרט אימה מותח, מתגלה די מהר כסרט קומי, כמעט פרודי. זה יכל לעבוד, אך ברור כי ליוצרים של ״זמן״ לא הייתה כל כוונה לשעשע את הצופה. שאמלאן הינו אחד מיוצרי סרטי האימה המוכרים והאהובים של השנים האחרונות, עם סרטים כמו ״החוש השישי״ , ״שביר״, ועוד. 

כאמור, העלילה עוקבת אחר משפחה (אבא, אמא, ילד בן שש, וילדה בת עשר) שהגיעה לחופשה על אי פסטורלי ואקזוטי, בו הם מגלים די מהר כי הזמן עובד אחרת. במילים אחרות, הם חווים את הזמן בצורה לא טבעית שנוטה להיות מהירה מהרגיל. 

בין התגלות על טבעית אחד לשניה, אנו מקבלים הצצה למורכבות בחיי המשפחה. בהתחלה, כולם נראים מאושרים ומרוצים, אך די מהר מתגלה כי ההורים נמצאים במשבר עמוק, ושוקלים גירושים, ומסתמן כי זו הולכת להיות החופשה האחרונה של כולם כמשפחה מאוחדת. 

אלו דווקא הרגעים החזקים של הסרט, אשר מספקים לצופה הצצה על מערכות היחסים והמורכבות, הכמיהה לשלמות המשפחה, והרצון לשבור את הכלים. ואם זה לא מספיק, לילדה מתגלה סרטן מתקדם. בחירה שלגמרי היה אפשר להימנע ממנה, והופכת את העלילה לעמוסה וגדושה. 

שאמלאן עצמו, כמו בסרטים רבים שלו, העניק לעצמו גם כאן תפקיד קטן ומסתורי, בו הוא מגלם נהג סירה משונה, אשר מסיע את המשפחה לחוף יד סודי מוקדם בבוקר. גם בחוף הים הסודי הזה הזמן עובד מעט אחר, והמשפחה ממשיכה להיתקל בכל מיני תנועות משונות בזמן.

העניין הוא ש״זמן״ מצליח לתפקד בעיקר כסרט קומדיה פרוע ומשונה, ופחות כסרט אימה מותח עצבים. העלילה, אשר מותחת את גבולות המוכר, גולשת פעמים רבות למחוזות אבסורדים, מה שמעורר אצל הצופה בעיקר צחוק פרוע וחסר תקנה. 

במילים אחרות, צריך הרבה מאוד כוונה בשביל לנסות ולמצוא מעט מתח אמיתי בתוך כל הסרט הזה. סרטו החדש של שאמלאן אינו מפחיד, וגם לא חכם במיוחד, ובכל זאת, הוא מצליח לספק חווית צפייה מבדרת בצורה כזו או אחרת, ואולי דווקא בגלל שהוא כה לא מהודק. 

אם אתם נמנים עם מעריציו של שאמלאן, כנראה שצפויה לכם אכזבה. אך אם אתם ניגשים לסרט הזה ללא כל ציפייה או היכרות מוקדמת עם שאמלאן, ייתכן ואפילו תפיקו לא מעט הנאה. 



50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE