הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
סקר "גאלופ" בקרב האוכלוסיה האמריקאית חושף: ירידה חדה בתמיכה בישראל לעומת שיא במאה הנוכחית בתמיכה בפלסטינים
ההתדרדרות בשיעור התמיכה בישראל בעשור האחרון נרשמה בקרב תומכי שתי המפלגות, אך למרות זאת 59% מהאמריקאים עדיין מביעים תמיכה בישראל, אל מול 21% המביעים תמיכה בפלסטינים. בין התומכים הגדולים: רפובליקנים ודמוקרטים המגדירים את עצמם כמתונים

סקר חדש של גאלופ מגלה שרוב תושבי ארה"ב ממשיכים לתמוך בישראל בסכסוך הישראלי-פלסטיני, אך תמיכה זו הגיעה לשיעור הנמוך ביותר מזה עשור.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הפגנה פרו-ישראלית בפלורידה (צילום: AP)

 

הסקר מצא ש-59% מהאמריקאים מביעים תמיכה בישראל, וזאת לעומת 21% בלבד שהביעו תמיכה בפלסטינים. על מנת להעניק הקשר לנתונים, רצוי לבחון אותם לאורך זמן: שיעור התמיכה בישראל עמד על 64% בשנה שעברה, ולמעשה שיעור התמיכה הגיע לרמה הנמוכה ביותר מאז שנת 2009. לעומת זאת, שיעור התמיכה בפלסטינים לא השתנה בשנה האחרונה והוא עדיין בערכו הגבוה ביותר מאז 2001.

חשוב להבהיר שהסקר של גאלופ נעשה לפני קצת פחות מחודש, הרבה לפני שחברת הקונגרס אילהאן עומאר העלתה ציוצים בעלי תוכן אנטישמי, דבר שהוביל לשיח ציבורי על הנושא הישראלי-פלסטיני. 

בקרב המשיבים לסקר אשר הזדהו כתומכי המפלגה הרפובליקנית, שיעור התמיכה ירד בישראל ירד מ-87% אשתקד (שיא של כל הזמנים) ל-76% כיום. מחברי הסקר טוענים שההחלטה של הנשיא טראמפ להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים היא זו שגרמה לעלייה בשנה שעברה.

 

היא לא לגמרי לבד. אילהאן עומאר (צילום: Shutterstock.com)

 

לעומת זאת, רק 43% ממשיבי הסקר אשר הזדהו כתומכי המפלגה הדמוקרטית הביעו תמיכה בישראל, וזאת לעומת שיעור של 49% בשנה שעברה. שיעור התמיכה הנוכחי מתקרב לרמתו הנמוכה ביותר מאז 2005.

על פי גאלופ, הדרך הטובה ביותר בה ניתן לבחון את שינויי התמיכה בישראל בשתי המפלגות לאורך זמן היא "תמיכת נטו". כלומר, לקחת את שיעור התמיכה בישראל ולהחסיר ממנו את שיעור התמיכה בפלסטינים. 

על פי שיטה זו, שמרנים-רפובליקנים הם הקבוצה שתומכת הכי הרבה בישראל. אחריהם ניצבים הרפובליקנים הליברלים/מתונים ואז הדמוקרטים המתונים. שיעור "תמיכת נטו" הנמוך ביותר נמצא בקרב דמוקרטים-ליברליים.

 

הפגנה פרו-פלסטינית בסיאטל (צילום: אלאמי)

 

המגמה הקיצונית ביותר נרשמה בקרב הדמוקרטים-ליברליים, שבין השנים 2013-2016 עמדה "תמיכת נטו" על 17+, וכיום היא עומדת על 3+ בלבד. משמעות הדבר היא שבקרב הדמוקרטים-ליברליים, שיעור התמיכה בישראל (41%) ושיעור התמיכה בפלסטינים (38%) קרובים מאוד (יתר 21% אינם תומכים בצד כזה או אחר בקונפליקט).

למעשה, הסקר מצביע על כך שלא נרשם שינוי מהותי בשנה שעברה. 7 מתוך 10 הביעו "תמיכה גורפת או חלקית" בישראל, וזאת לעומת 2 מתוך 10 שהביעו תמיכה דומה בפלסטינים. 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE