הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מקימת צעדת הנשים טוענת: הורחקתי מתפקידי בגלל אנטישמיות
ונסה וורובל הייתה ממקימות צעדת הנשים בשנת 2017, אך היא הורחקה מהתפקיד בשל אנטישמיות של מובילות הצעדה החדשות. כעת היא יוזמת צעדה נגד אנטישמיות שתיערך באותו יום של צעדת הנשים, בחודש הבא

סכסוך שפרץ בין ההנהגה הנוכחית של צעדת הנשים לבין המארגנות הקודמות הגיע לתהום עמוקה עד שבחודש הבא ייערכו שתי צעדות שונות באותו היום ברחובות ניו יורק. הסכסוך העמוק בין הקבוצות השונות נוצר בין השאר גם בשל גזענות. כך עולה מדבריה של וונסה וורובל, פעילה חברתית מברוקלין, שטוענת כי היא הוצאה מהנהגת הצעדה רק משום שהיא יהודיה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"גילינו שיהודים לבנים האמינו בעליונות הגזע". צעדת הנשים בוושינגטון, לפני כשנתיים (צילום: Shutterstock)

לדבריה, היא סיפרה לשאר הפעילות בצעדת הנשים כי המורשת היהודית שלה היא שמדרבנת אותה לנסות לשנות את העולם. אך השיחה הפכה מהר מאוד לעוקצנית, כאשר פעילות חברתיות אחרות - טמיקה מאלורי, פעילה שחורה במאבק לפיקוח על כלי נשק, וכרמן פרז, פעילה לטינית במאבק לרפורמה במערכת המשפט, אמרו לה שעל היהודים להתמודד עם הגזענות שלהם".

לאחר הצעדה הראשונה שארגנו הנשים בשנה שעברה, וורובל הורחקה מצוות ההנהלה, ופנתה להקים ארגון חדש שמסייע לפעילות חברתיות. במקביל לצעדת הנשים, תוביל וורובל צעדת נשים נגד אנטישמיות.

בינתיים, ביקורת נוספת מוטחת בנשיאת צעדת הנשים מאלורי, שהשתתפה באירוע של לואיס פרחאן, מנהיג ארגון "אומת האיסלאם", שהתבטא לא פעם בצורה אנטישמית. מאלורי מכנה את פרחאן "הגדול בכל הזמנים", בפוסטים שפרסמה ברשתות החברתיות.

הביקורת הקשה של וורובל בהנהגה הנוכחית של צעדת הנשים פורסמה ב"טאבלט", מגזין אינטרנטי לקהילה היהודית. בעקבות הפרסום, כמה נשים שקלו מחדש את תמיכתן בצעדה. כמה נשים יהודיות פרסמו ברשתות החברתיות כי הן לא מתכוונות להשתתף בצעדת הנשים ב-19 בינואר, בעוד שנשים נוספות קראו למובילות הצעדה לעזוב את תפקידיהן.

רייצל אולירי כרמונה, מנכ"לית בפועל של צעדת הנשים תיארה את האירועים השונים כ"כאבי גדילה" של ארגון צעיר שנאבק כדי לבנות קואליציה מגוונת. היא הוסיפה כי נעשים צעדים כדי לוודא שנשים יהודיות ירגישו בנוח, כולל הדרכה על אנטישמיות שיעברו מנהלות הצעדה, ויצורפו עוד נשים יהודיות לשורות הארגון.

לדברי מאלורי ופרז, הן מגנות אנטישמיות, וכאשר ביקשו מוורובל לעזוב את תפקידה, לא היה לזה שום קשר להיותה יהודיה. השתיים מאשרות כי באותה שיחה ראשונה של חברות הקבוצה, הן שוחחו בין השאר על תפקידן של נשים יהודיות.

"מאז אותה שיחה, גילינו כולנו שבזמן שיהודים לבנים, כאנשים לבנים, החזיקו בדעות העליונות הלבנה - כל היהודים סבלו מכך", אמרה מאלורי לניו יורק טיימס.

חברות צעדת הנשים, שהכריזו בתחילת הדרך כי הן מתחייבות לעבוד עם נשים מכל המגזרים האתניים והדתיים, נמצאות כעת במשבר סביב השאלה כיצד לנהוג עם הנשים היהודיות, ועם היחס שלהן לפריבילגיות של מיעוטים. זאת, בעיקר לאור אירועים שונים שבראשם הטבח בבית הכנסת "עץ חיים" בפנסילבניה שבו נרצחו 11 בני אדם.

 

וורובל תערוך צעדת נשים נגד גזענות. צעדת הנשים בוושינגטון, לפני כשנתיים (צילום: Shutterstock)

לאחר אותה שיחה שבה הטיחו מארגנות הצעדה בוורובל את ההאשמות האנטישמיות, היא פנתה לגוגל כדי לבדוק את הטענות שלהן בנוגע לתפקיד שלקחו יהודים בסחר בעבדים. במהלך חיפושיה היא מצאה ספר שפורסם בשנת 1991, ונקרא "הקשר הסודי בין השחורים ליהודים" - על ידי לא אחר מאשר פרחאן עצמו. על פי הספר, היהודים היו בין האחראים הגדולים לסחר העבדים בעבר. פרוספור הנרי לואיס גייטס ג'וניור מאוניברסיטת הרווארד כינה את הספר "התנ"ך של האנטישמיות החדשה". לאחר מכן, אל הנהגת הארגון צורפה גם הפעילה הפלסטינית אמריקנית לינדה צרצור.

וורובל אמרה עוד כי בשלב מסוים כמה ממובילות הצעדה פנו אליה ואמרו כי הן "לא יכולות שאישה יהודיה תעמוד במרכז, משום שזה עלול להרחיק קבוצות שונות כמו Black Lives Matter". לאחר מכן, כאשר שאלה לגבי אבטחת האירוע, נמסר לה כי ארגון "אומת האיסלאם" יאבטח את הצעדה.

"אתן הולכות לפתוח את הצעדה לביקורת קשה", אמרה וורובל לשאר הנשים, והזהירה כי האבטחה הזאת תהווה דגל אדום עבור יהודים. לדבריה, הן ביטלו את טענותיה באימייל כועס בטענה שהיא מתייחסת לארגון באופן לא הוגן.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE